Topuitdagingen waarmee de bankindustrie wordt geconfronteerd

Toen Moorad Choudhry, auteur van The Principles of Banking, werd gevraagd wat de grootste uitdaging van banken is, liet hij optekenen “betrokken te blijven met de klant”. Choudhry zei ook dat de meeste geïnteresseerden die vraag zouden beantwoorden met “kapitaal” of “liquiditeit” vanwege de versterkte regelgeving die volgde op de crash van 2008.

Banken staan op een keerpunt

Building and sign bank (done in 3d)

Het bankwezen staat voor een zeer concurrerende toekomst. Vele rapporten tonen aan dat de recente veranderingen in rendement op het eigen vermogen en de netto rentemarges, betekenen dat banken echt op een keerpunt staan. Volgens diezelfde rapporten zijn enkele mandaten nu belangrijker voor de bankindustrie dan de onophoudelijke aandacht om hun verbinding met klanten te verbeteren als een middel om nieuwe inkomstenstromen op te bouwen.

Aan de basis van waar het allemaal om draait, ligt het onmisbare feit dat banken klanten moeten voorzien van wat ze willen. En wat willen klanten? Beloningen, overal en op het even welk moment toegang tot de rekening(en), gezien worden als een persoon, advies over uitgaven en waar gespaard kan worden, opbouwend advies om het eigen vermogen te verhogen, enz.

Banken staan ​​op verschillende terreinen voor uitdagingen, enkele ervan kan je hieronder lezen.

Betrokkenheid met klanten

Elke financiële instelling moet aan bepaalde regelgevingsnormen voldoen. Deze zijn ook nodig, maar ruim onvoldoende. Met andere woorden, banken gaan niet alleen klanten winnen door hen kapitaalvereisten op te leggen. Ze zullen voornamelijk klanten winnen en behouden door mensen te betrekken en te informeren bij en over nieuwe trends in de banksector.

Dienstverlening

Tegenwoordig gaat het in zo goed als vrijwel elke sector om de klantenervaring, en veel banken voelen de druk toenemen omdat ze het serviceniveau dat consumenten eisen niet kunnen leveren, vooral met betrekking tot technologie.

Niet genoeg geld verdienen

Ondanks alle mooie beloften over bankwinstgevendheid, leveren banken en financiële instellingen nog steeds niet genoeg rendement op de investering, of het rendement op eigen vermogen, dat aandeelhouders willen zien.

Toenemende concurrentie van financiële technologiebedrijven

Financiële technologie (FinTech) bedrijven zijn meestal startende bedrijven gebaseerd op het gebruik van software om financiële diensten te leveren. De toenemende populariteit van FinTech-bedrijven verstoort de manier waarop het traditioneel bankwezen werkt. Dit zorgt uiteraard voor een grote uitdagingen bij traditionele banken, omdat ze zich niet snel genoeg kunnen aanpassen aan de veranderingen – niet alleen vanuit technologisch standpunt, maar ook vanuit bedrijfsvoering, cultuur en andere facetten van de sector.

Heb je interesse in onder andere beleggingen, aandelen, de financiële- en verzekeringswereld en vraag je je af “Waar kan ik financiën studeren?”. Het antwoord lees je hier.